tisdag 5 november 2013

Rödlök, någon?

En av mina syrror (jag har tre eminenta - lycko mig!) bjöd en gång hela familjen på middag. På menyn stod hemmagjorda hamburgare. Just den syrran är något av en expert på hemmagjorda burgare. Hon har övat mycket och rör därför numera ihop smet, fixar ost, sallad och dressing med säker hand. Just till den här middagen hade hon dessutom svängt ihop en snajdig burk med inlagd rödlök. Hur gott som helst! Lagom krispig men med en härlig sötma och vackert rosaröd klar färg. Tydligen hade hon inte ens ett recept utan gjorde lite på måfå utifrån proportionerna för ättikslag som angavs på flaskans etikett. 

Nu tänkte jag själv vara så där snajdig till kvällens hamburgare, men hade liksom inte tid att vänta på att löken skulle ligga till sig ett par dagar i lagen, så jag kokande den lite lätt istället...Big mistande! Istället för en krispig rosaröd lök med en härlig sötma så fick jag något urvattnat elände...

Tips, någon?

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar