tisdag 15 oktober 2013

Rödbetsjuice - starka grejer!

Nästan allt går att pressa och nästan allt smakar gott. Rödbetsjuice är en fröjd för både öga och gom. Men ack, ack...inte alls för magen. Jag skalade eländet varsamt, sköljde väl och delade i lagom stora bitar och drack njutningsfullt. Servar verkligen vackert där i glaset, en alldeles rubinröd härlig färg. För varje klunk kändes det liksom nyttigt i hela kroppen! Så nyttigt till och med, att det lätt vägde upp den av smör, ost och marmelad drypande rostade mackan. Sedan började det göra ont i magen. Riktigt ont. Jag känner min mage väl och vet precis när det bara gör "vanligt-ont" och när något inte är som det ska. Nu var det definitivt inte som det skulle. Värre blev det. Tillslut låg jag i soffan och kved, skön  som ett lik i ansiktet. Så googlade mannen på rödbetor och det visade sug att just råa rödbetor är rejält svårsmälta och kanske då i synnerhet för redan kroniskt infekterade tarmar. Hmm...men då visste jag åtminstone vad som låg framför mig och att det nog skulle bli bättre inom de närmsta 24 timmarna. 

Dagens lärdom: en del saker gör sig bättre för ögat än för matsmältningsapparaten. 

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar