söndag 27 juli 2014

Panta rei

 "Du måste hjälpa till med armarna!" säger han.

Jag hjälper till.

Han snurrar mig ett varv runt. Det far vatten in i näsan. Jag ligger kvar och visar att jag klarar ett till varv. Han tar tag i mina ben och jag far runt igen. Ännu mer vatten i näsan. Det tåras i ögonen och jag frustar på där i vattnet.


Sonen tittar på mig. Nöjd. "Det här var roligt", säger han.


Jag tittar på honom. Han blir elva år om nån vecka och jag vet att den dan kommer då bada med mamma i älven inte är lika roligt som det är nu. Det gäller att passa på. Idag, söndag, åker vi till stugan igen. Undrar om jag kanske ska be sonen snurra mig tre varv. 


Man kan inte två gånger kliva ned i samma flod, sa Herakleitos. 


Jag ser på sonen. Han växer. Det gäller att passa på. Tre snurr, det ska jag klara medan tid är.

E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar