söndag 24 augusti 2014

Igelkottens elegans


Du ska bli tuffare! Sa frisören.

Jag tyckte tuff lät bra. Jag glömde att det inte är tuff jag vill vara. Jag vill se sofistikerad ut. Jag glömde att säga att jag inte vill se ut som en kille.

Jag gillade att hon såg självsäker ut när hon drog fram trimmern. Håret föll, men jag förlitade mig på hennes ord om att längden där fram skulle vi behålla. Efter ett tag förstod jag att hon hade glömt allt hon sa – utom det där att jag skulle bli tuff. När jag var klar såg jag ut som en vaxad igelkott. Sonen såg förskräckt ut. Jag viskade att det blir bra när jag har tvättat håret. Jag visste att det var en liten lögn. Frisören och jag tittade på mig i spegeln när jag var klar.

Du ser 10 år yngre ut! sa hon. Hon visste att det var en liten lögn. Jag undrade om det var värt att se ut som en igelkott för att föryngras en aning.

Men, nej, det är det inte.

 Nu gäller det, kära läsare där ute, att trolla med garderoben. Skall jag klara denna hårdkokta frisyr med noll finess och elegans, måste jag hitta mjuka linjer i min garderob som gör att jag kan bära denna frisyr med grace.

Glöm aldrig det, ni där ute, att en elegant svept sjal, lite pastellfärger och smycken som syns, kan trolla fram kvinnlighet och värdighet på ett litet kick!
Oj, vad jag hoppas på det där sista jag skrev.

E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar