torsdag 18 september 2014

Att välja friskhet

Jag har varit förkyld i tre veckor. Jag har haft en hackande hosta. Jag har provat allt. Allt utom att vila. Helgen som var provade jag allt gånger två. Dessutom vilade jag. Jag hade någonstans inbillat mig att allt var enkelt;  ungefär som att välja glädje kunde man välja friskhet.

Jag andades och kände mig frisk men hostade. Denna helg la jag in mirakelkuren sega framför tv:n och titta på "Flashdance" i pyjamas. Jag meddelade maken att han hade huvudansvaret för barn och matlagning. Jag såg ett recept på dragonkyckling och undrade om jag skulle våga. Var steget mellan fiskpinnar och dragonkyckling för stort? Jag hostade ynkligt och undrade om dragonkyckling var någonting han kunde klara av. Det kunde han. Den smakade gudomligt.

Mina vänner gav mig: bivax, silvermetallösning och hostmedicin med dunder i (morfin). Allt detta gav resultat, men egentligen tror jag att det var tv:n, sömnen, slappandet och minskat kontrollbehov som gav resultat.

Välj friskhet! Våga vara krasslig!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar