tisdag 30 september 2014

Riksdagens högtidliga öppnande

Idag var det riksdagens öppnande, ett årligt evenemang som jag tittar på i smyg. Jag borde stoltsera med att jag ser det -varje år- för att jag är så väldigt intresserad av och grundligt insatt i politik. Så är tyvärr inte fallet. Jag är faktiskt (trots att jag skäms lite för att säga det, bildad som jag är, i alla fall på pappret) mest intresserad av prinsessornas kläder, vilken grupp eller artist som ska uppträda under själva öppnandet och vilken körsång som sjungs medan politikerna går in i själva huset. Jag vill särskilt betona att mitt intresse för ovanstående är i fallande ordning. 

Men just detta supervalår måste jag (ve och fasa!) tillstå att politiken intresserade mig MER än prinssesornas kläder! Detta alltså trots att det var fröken Sofia Hellqvists första medverkan i riksdagens öppnande (hon hade för övrigt snygg outfit med en huvudbonad som var ett mellanting mellan en coiffe och en gammaldags hederlig sjalett). Anledningen till detta plötsliga (nåja...) intresse för politiken beror på Sverigedemokraternas förfärliga framgångar i valet och H.M.H. Kungens känga mot dem i sitt eminenta öppningstal. Istället för att vara lite lagom politiskt korrekt och smeka såväl röd-grön som blå politik lite medhårs så tog han i sitt tal kraftigt ställning för människovärdets okränkbarhet, för det respektfulla mellanmänskliga mötet, för att öppna våra hjärtan för människor på flykt och i krigsdrabbade områden och för att bevara fred. Heja kungen!!! 

Likaså hade man som artist valt Peter Jöback som framförde en låt om att få vara den man är, skriven av Jonas Gardell. En gay som försvarar sina grundläggande rättigheter genom att framföra en annan gays text. Strålande!!! Men SD började se alltmer pressade ut. Rätt åt dem tycker jag. Valda på demokratiska grunder, men förandes en politik som alltjämt strider emot mänskliga rättigheter. 

Fy skäms för sådana värderingar säger jag. 

Jag får lust att skicka en svensk bonad till Björn Söder. En riktigt gammaldags etniskt svensk bonad med budskapet Homo sweet homo.

Till alla kvinnor och övriga feminister vill jag skicka bonader med budskapen: Lyd inte samt Krossa patriarkatet.

Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar